Buddhist?

Jo, jag är förståss kristen. Inte för att jag är så värst troende utan bara för att jag råkade födas i en kristen familj som inte heller är så troende. Vi bara följer traditionerna helt enkelt!

Men om jag skulle byta religon skulle jag bli Buddhist. Det beror till största delen på en punkt. Den man som sägs skapa Buddhismen kom på att livet var ett lidande. Jag tror många kan hålla med om det,  medan många säger att det är helt fel. Men han grundade detta på att människan är aldrig nöjd. Vilket är sant. Vi har alltid ett begär att sträva efter någon bättre. Vi är aldrig helt nöjda, utan har alltid ett behov som behövs. Det kan handla om allt. Någon vill ha en pojkvän/flickvän, någon vill ha den nya bilen och någon vill gå ner det där extra kilot. Vi skapar vårat eget lidande genom aldrig att vara nöjda. För om man bara glädjs åt det man har istället för att tänka på det man inte har, är livet faktiskt lite lättare!

Dåliga saker händer men det finns inget man kan göra åt det.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Här har vi en som tänker mycket ;)

2006-12-24 @ 12:08:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback